fbpx

Cel mai lung tren de calatori

Cel mai lung tren de calatori din istorie a fost compus sâmbătă, 29 octombrie 2022, în Elveția. Așa au considerat elvețienii că trebuie să sărbătorească 175 de ani de la inaugurarea primei căi ferate din Elveția, linia Zurich – Baden.

Ideea a fost pe cât de frumoasă și îndrăzneață, pe atât de dificil de pus în practică. Și nu din lipsă de vagoane sau din lipsă de căi ferate. Și, apropo de lipsa de căi ferate, Elveția este țara cu cea mai densă rețea de căi ferate din lume, în ciuda reliefului său muntos.

Fără precizia de ceasornic și fără rigurozitatea elvețienilor recordul nu ar fi fost stabilit.

Decorul a fost excelent ales, pe una dintre cele mai spectaculoase linii din lume, pe care, cei care au creat evenimentul, compania Rhaetian Railway (RhB), operează celebrele trenuri turistice, cu vagoane panoramice, Bernina Express și Glacier Express. În realitate, pentru reușită, și-au dat mâna toți marii specialiști în transportul feroviar din țara cantoanelor și nu numai ei.

Trenul a fost compus din 25 de rame (trenuri) electrice ”Capricorn”, cu ecartamentul de un metru, produse de Stadler Rail, a însumat 100 de vagoane, a cântărit 2990 tone și a avut lungimea de 1906 metri.

Traseul

Spuneam că traseul ales este unul dintre cele mai frumoase din lume (dacă nu chiar cel mi frumos) dar frumusețea are prețul ei. Traseul este foarte dificil, deși a fost proiectat și construit pentru tehnologiile anului 1904. Cei aproximativ 25 de kilometri parcurși de tren au fost între Preda și Alvaneu, pe linia Albula, inclusă în Patrimoniul Cultural Universal UNESCO din 2008 și include viaductul în spirală, Landwasser, ”piesa de rezistență” a liniei. Viaductul pornește direct din Tunelul Landwasser care iese din munte într-un perete vertical și a fost construit între 1901 și 1902, folosind multe inovații tehnologice de mare avangardă la acea vreme. Despre responsabilitatea cu care a fost proiectat și construit vă spun doar că prima renovare a sa a fost necesară în 2009. Raza de curbură a viaductului este de 100 de metri.

Posibile probleme

Să cuplezi 25 de rame Capricorn nu este foarte complicat dar dacă vrei să și meargă acest ansamblu lucrurile se complică tare. În primul rând tracțiunea și frânarea trebuie să fie sincronizate perfect pe toată lungimea trenului, în fiecare moment, pentru că declivitatea și raza de curbură se schimba de multe ori pe cei 1906 metri ai trenului. Orice nesincronizare ar fi putut duce la ruperea trenului, la deraiere sau chiar la deraiere și șerpuire. A fost nevoie să fie implementate noi softuri dar nu s-a putut realiza unul care să permită sincronizarea automată a celor 25 de rame în sistem mono comandă. Adică nu a fost posibil ca toate cele 25 de trenuri să fie comandate dintr-un singur post de conducere.

Soluții

Trenul a fost condus de 7 mecanici, din 7 posturi de conducere. Tunelurile au creat o nouă problemă. Organizatorii au avut nevoie de un sistem de comunicare special care să-i țină pe mecanici conectați tot timpul. Sistemul de stații de emisie recepție sau telefonie mobilă nu funcționa perfect în multe dintre tuneluri. Probleme s-a apreciat că vor apărea și la frânarea recuperativă când trenul urma să realimenteze linia de contact la 110 KV în mai multe puncte foarte apropiate între ele. De aceea viteza de deplasare a fost limitată la maxim 35 de km/oră. Pe cei 25 de kilometri, traseul coboară în altitudine de la 1788 metri la 999,3.

Cu toate acestea, meticulozitatea și cunoștințele celor implicați a condus la un mare succes.

La acest eveniment deosebit au participat în jur de 3000 de invitați și iubitori ai călătoriilor cu trenul.

Spectacolul a fost unic. Cei care au avut șansa să asiste la el nu-l vor uita niciodată. Pe viaductul Landwasser trenul părea fără sfârșit și parcă spunea că transportul feroviar va exista cât lumea.

Photo: AP Photo

Photo AP Photo

Fii mereu gata de aventură!

Abonează-te și descoperă destinații noi, ponturi de călătorie și inspirație pentru următoarea ta escapadă!

Mai multe articole

Ce e bine să știți dacă vreți să vizitați China

Ce e bine să știți dacă vreți să vizitați China, vă voi spune în rândurile ce urmează. Cce am flat eu, cu ocazia unei călătorii scurte în această țară. Așa cum am spus și în articolul anterior și cu siguranță, și în cele ce vor urma, China are ce arăta. Este nu doar o destinație ci și o experiență pe care o poți trăi doar acolo, în China. Pregătirea călătoriei

Mai mult...

Perla Siciliei – Taormina

Perla Siciliei, Taormina, este cea mai căutată destinație turistică de pe insulă. Este în topul preferințelor chiar și pentru sicilieni. Primul care a scos în evidență și a făcut publică frumusețea Taorminei a fost scriitorul german Goethe, căruia i-a inspirat romanul ”Călătorie Italiană”. Aici Goethe a definit Taormina ca ”un petic de paradis”. Pictorul german Otto Geleng a stârnit interesul vizitatorilor galeriilor de artă din Paris, expunând operele sale cu

Mai mult...

Vibrantul Thessaloniki

Vibrantul Thessaloniki mi-a mai deschis o dată porțile în toamna aceasta. Mai fusesem, într-o fugă, în vară și a apărut invitația la Philoxenia. Mie îmi plac grecii și n-aveam cum să nu accept invitația, mai ales că, din cauza problemelor de sănătate, am lipsit la ultimele două ediții. Pentru că în perioada aceasta nu mai e zbor direct, am zburat cu escală la Atena. Pe drum am făcut calcule și

Mai mult...

Hai să descoperim Sardinia!

Hai să descoperim Sardinia, insula apelor turquoise și a peisajelor ce taie respirația! Sardinia este conectată cu România prin zbor direct Bucuresti – Alghero, cu frecvența de 3 ori pe săptămână. Insula, a doua ca mărime din Mediterana, după Sicilia, mai are aeroport în capitala Cagliari și la Olbia. Are și mai multe porturi pentru linii de ferryboat care o leagă de Italia continentală, Sicilia, Corsica și Franța, sau de insule

Mai mult...

De la New Delhi la Jaipur

De la New Delhi la Jaipur am mers cu autocarul. Pe șosele bunicele, prin circulația haotică cu care încă nu ne obișnuiserăm. Au fost și porțiuni de drum rapid, cu două benzi pe sens. În India se lucrează intens la autostrăzi. Nu toate au fost gata când am mers noi. Am făcut o escală la Mandawa pentru că Mandawa spune multe despre civilizația indiană și chiar cea umană, despre progres

Mai mult...

China e miracol sau realitate?

China e miracol sau realitate? Este întrebarea care nu-ți dă pace după primul pas făcut în această țară ”cât China”. Am fost de curând în China. Încerc să vă fac să vedeți ce am văzut eu acolo, ca turist în grup organizat. Am intrat în China prin uriașa poartă, Shanghai Pudong International Airport. După amprentare și controlul documentelor am trecut frontiera și ne-am întâlnit cu ghida care ne-a preluat și

Mai mult...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Share This