Cel mai lung tren de calatori din istorie a fost compus sâmbătă, 29 octombrie 2022, în Elveția. Așa au considerat elvețienii că trebuie să sărbătorească 175 de ani de la inaugurarea primei căi ferate din Elveția, linia Zurich – Baden.

Ideea a fost pe cât de frumoasă și îndrăzneață, pe atât de dificil de pus în practică. Și nu din lipsă de vagoane sau din lipsă de căi ferate. Și, apropo de lipsa de căi ferate, Elveția este țara cu cea mai densă rețea de căi ferate din lume, în ciuda reliefului său muntos.

Fără precizia de ceasornic și fără rigurozitatea elvețienilor recordul nu ar fi fost stabilit.

Decorul a fost excelent ales, pe una dintre cele mai spectaculoase linii din lume, pe care, cei care au creat evenimentul, compania Rhaetian Railway (RhB), operează celebrele trenuri turistice, cu vagoane panoramice, Bernina Express și Glacier Express. În realitate, pentru reușită, și-au dat mâna toți marii specialiști în transportul feroviar din țara cantoanelor și nu numai ei.

Trenul a fost compus din 25 de rame (trenuri) electrice ”Capricorn”, cu ecartamentul de un metru, produse de Stadler Rail, a însumat 100 de vagoane, a cântărit 2990 tone și a avut lungimea de 1906 metri.

Traseul

Spuneam că traseul ales este unul dintre cele mai frumoase din lume (dacă nu chiar cel mi frumos) dar frumusețea are prețul ei. Traseul este foarte dificil, deși a fost proiectat și construit pentru tehnologiile anului 1904. Cei aproximativ 25 de kilometri parcurși de tren au fost între Preda și Alvaneu, pe linia Albula, inclusă în Patrimoniul Cultural Universal UNESCO din 2008 și include viaductul în spirală, Landwasser, ”piesa de rezistență” a liniei. Viaductul pornește direct din Tunelul Landwasser care iese din munte într-un perete vertical și a fost construit între 1901 și 1902, folosind multe inovații tehnologice de mare avangardă la acea vreme. Despre responsabilitatea cu care a fost proiectat și construit vă spun doar că prima renovare a sa a fost necesară în 2009. Raza de curbură a viaductului este de 100 de metri.

Posibile probleme

Să cuplezi 25 de rame Capricorn nu este foarte complicat dar dacă vrei să și meargă acest ansamblu lucrurile se complică tare. În primul rând tracțiunea și frânarea trebuie să fie sincronizate perfect pe toată lungimea trenului, în fiecare moment, pentru că declivitatea și raza de curbură se schimba de multe ori pe cei 1906 metri ai trenului. Orice nesincronizare ar fi putut duce la ruperea trenului, la deraiere sau chiar la deraiere și șerpuire. A fost nevoie să fie implementate noi softuri dar nu s-a putut realiza unul care să permită sincronizarea automată a celor 25 de rame în sistem mono comandă. Adică nu a fost posibil ca toate cele 25 de trenuri să fie comandate dintr-un singur post de conducere.

Soluții

Trenul a fost condus de 7 mecanici, din 7 posturi de conducere. Tunelurile au creat o nouă problemă. Organizatorii au avut nevoie de un sistem de comunicare special care să-i țină pe mecanici conectați tot timpul. Sistemul de stații de emisie recepție sau telefonie mobilă nu funcționa perfect în multe dintre tuneluri. Probleme s-a apreciat că vor apărea și la frânarea recuperativă când trenul urma să realimenteze linia de contact la 110 KV în mai multe puncte foarte apropiate între ele. De aceea viteza de deplasare a fost limitată la maxim 35 de km/oră. Pe cei 25 de kilometri, traseul coboară în altitudine de la 1788 metri la 999,3.

Cu toate acestea, meticulozitatea și cunoștințele celor implicați a condus la un mare succes.

La acest eveniment deosebit au participat în jur de 3000 de invitați și iubitori ai călătoriilor cu trenul.

Spectacolul a fost unic. Cei care au avut șansa să asiste la el nu-l vor uita niciodată. Pe viaductul Landwasser trenul părea fără sfârșit și parcă spunea că transportul feroviar va exista cât lumea.

Photo: AP Photo

Photo AP Photo

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *