Transfăgărășan este Poarta Mare care unește Muntenia cu Transilvania prin cei mai semeți munți ai României, Munții Făgăraș. A fot făcut cu sacrificii umane mari, cu sprijinul armatei. S-a folosit tehnică mult inferioară celorlalte economii , mult mai dezvoltate, care croiau drumuri prin munți mult mai ostili, cu mult mai multă ușurință.

O importantă parte a acestui drum, cea de la Curtea de Argeș până la coada lacului Vidraru, fusese construită între 1960 și 1965, cu ocazia construirii barajului Vidraru. De la Curtea de Argeș până la Cabana Cumpăna de astăzi, a existat o linie de cale ferată îngustă, o mocăniță ce ducea lemnul la vale și materialele necesare oamenilor din satul Cumpăna de atunci. Mocănița a fost folosită, până la un moment dat și de către constructorii barajului de la Vidraru. Când n-a mai fost considerată utilă a fost demontată și in locul ei a apărut șoseaua. Satul Cumpăna a fost inundat complet și ruinele sale sunt acoperite de apele lacului de acumulare. Când apa lui scade foarte mult fundațiile unor case apar  ca niște fantome pentru a spune că dispariția satului nu este doar o legendă.

Cetatea Poenari

În 10 martie 1970, la 5 ani de la finalizarea barajului Vidraru au început lucrările la drumul strategic Transfăgărășan, care urma să fie inaugurat 4 ani și jumătate mai târziu, la 20 septembrie 1974. Asfaltarea și alte lucrări care să-l ducă la standardele de Drum Național s-au terminat abia prin 1980. În cei 91 de kilometri drumul urcă până altitudinea de 2042 de metri. După opinia mea este cel mai spectaculos drum din țară și în primele 10 cele mai spectaculoase din Europa.

Statuia lui Prometeu – Vidraru

Drumul este foarte important și din punct de vedere turistic. La Curtea de Argeș se poate vizita mănăstirea ortodoxă ctitorită de Neagoe Basarab la începutul secolului al XVI-lea, unde se află mormintele regilor României. Pornind spre Vidraru, peisajele frumoase se succed din ce în ce mai frecvent. Ruinele Cetății Poenari sunt un obiectiv important și cei ce se vor încumeta să urce cele 1480 de trepte vor fi răsplătiți din plin. Drumul urcă la Barajul Vidraru unde puteți să vă bucurați de peisaje (în special cele cu vârful Moldoveanu pe fundal) de pe mal sau din vaporașul cu care puteți face o plimbare pe lac. De la baraj, Transfăgărășanul se strecoară printre malul lacului și pădure. Până la coada lacului sunt câteva puncte belvedere, așa că nu apăsați greu accelerația. Până la Cabana Capra, unde se trece peste cota 1600 și începe pășunea alpină, drumul oferă scene pitorești cu Moldoveanul care se strecoară printre brazi. Până la tunel, șoseaua vă pune măiestria de șofer la încercare și vă derulează un șirag de imagini ale maiestuozității munților.

Lacul Bâlea

După tunel pare că terenul se liniștește și ați ajuns pe un platou. Crestele Făgărașilor au făcut o coroană pentru a proteja micul și frumosul lac Bâlea. Singurul aspect negativ, care te asigură că n-ai ajuns pe tărâmul zeilor, sunt zecile de cocioabe unde se vând așa zise produse tradiționale de casă, achiziționate din industrie. De aici începe coborârea spre Podișul Transilvaniei. De la prima serpentină, Transfăgărășanul arată partea lui cuceritoare pentru automobiliști. Partea dintre Bâlea Lac și Bâlea Cascadă pare a fi făcută din însăilarea celor mai selective viraje ale marilor circuite de formula 1. Nu întâmplător, echipa show-ului de televiziune Top Gear a ales Transfăgărășanul.  Trebuia ca Jeremy Clarkson, Richard Hammond și James May să ne arate ce pot face pe un astfel de drum bolizii lor, Aston Martin DBS, Ferrari California și Lamborghini Gallardo. Ei au declarat că Transfăgărășanul este ”cel mai uimitor drum văzut vreodată”.

Transfăgărășan Bâlea Lac-Bâlea Cascada

 De la popasul Bâlea Cascadă se ajunge ușor la cascada care merită să-i vedeți splendoarea de aproape. Traseul nu e greu dar e bine să aveți bocanci de munte. După Bâlea Cascadă drumul devine din ce în ce mai domol și mai blând, până la DN1. Aici aveți posibilitatea să alegeți stânga spre minunatul Sibiu, cu posibilitatea unei escale la Valea Zânelor, la Castelul de Lut sau dreapta spre una dintre cele mai frumoase cetăți medievale, Cetatea Făgărașului care, la un moment al istoriei sale, a fost cadoul lui Mihai Viteazul pentru soția sa, Doamna Stanca. Aici, Domnitorul și-a adăpostit familia și tezaurul românesc.

Mai departe, Transilvania vă așteaptă. Puteți opta pentru bisericile fortificate, pentru Alba Carolina, Cheile Turzii și Salina Turda. Puteți urca spre Maramureșul Istoric sau puteți alege Brașovul și minunatele sale împrejurimi. România este spectaculoasă și absolut minunată. Descoper-o!

Lacul Vidraru
Transfăgărășan la început de octombrie
Cetatea Poenari
Transfăgărășan
Cascada Bâlea
Lacul Vidraru
Transfăgărășan – Prima ninsoare, 6 octombrie 2016
Castell de Lut – Valea Zânelor
Sibiu – Podul Minciunilor
Sibiu – Piața Mare
Cetatea Făgăraș

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Transfăgărășan – Poarta Mare dintre Muntenia și Transilvania
Confidențialitate și cookie-uri: acest site folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest site web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: Politică cookie-uri.
Politică de confidențialitate