Sezonul estival 2024 se îndreaptă spre inevitabilul său sfârșit. Deși este prematur, statisticile încep să apară. Reale sau doar la nivel de dorință, acestea sunt pronunțate cu o larghețe inexplicabilă. Evident că se folosec eschive de genul ”acum prevedem” sau ”din ce am contabilizat până acum, credem că va fi…„
De altfel, acest gen de a pune preșul peste realitate ne este specific. Apoi prezentăm ”realitatea” așa cum ne convine, cum reiese din cifrele prezentate anterior. Cel mai bine ar fi să facem o analiză serioasă a acestui sezon, iar acțiunile viitoare să se plieze pe ce reiese din această analiză. Turismul este ramura industriei care este pe val în toate țările care sunt guvernate de oameni cu școală, care înțeleg fenomenul.
De ce în alte țări lucrurile merg mai bine?
Poate tocmai pentru că ei sunt în competiție doar cu ei înșiși. Pentru a se autodepăși. Pentru a spori calitatea serviciilor, pentru a-și diversifica oferta, pentru a veni cu oportunități noi pentru petrecerea timpului. Când spun oportunități noi mă refer la parcuri tematice, parcuri de distracții, cazinouri, parcuri acvatice, circuite de karting și alte locuri unde turiștii pot petrece timp într-un mod plăcut. Aceste oportunități fac mai atractivă și mai accesată destinația de vacanță.
A fi în competiție doar cu tine, cu scopul să devii din ce în ce mai bun prin serviciile oferite este cea mai bună cheie a succesului. Mai ales că noi avem destule mâneci fără ași în ele.
Mânecile fără ași în ele
România este o țară cu multe destinații de vacanță unice și cu care natura a fost extrem de generoasă. România nu e o țară mică, dar viteza de deplasare o fac să pară și mai mare. Este foarte dificil să faci un circuit în România care să includă toate cele mai accesate și dorite obiective. Cu autocarul este și mai greu. Rețeaua de transport feroviar este de neluat în calcul, din păcate.
Multe zone etnografice, care atrag turiști, nu prea au ce să le arate, în afara peisajului natural. Nu sunt parcuri de distracți, nu sunt organizate ateliere care să le prezinte meșteșugurile medievale sau mai vechi, nu sunt muzee sau alte atracții. Asta duce la sejururi scurte și nopți cu camere libere. Ofertanții de cazare și/sau masă se plâng de asta dar mulți încă refuză să fiscalizeze sau lucrează exclusiv cu agenții on line străine, care nu prea contribuie cu nimic la bugetul care ar trebui să aloce fonduri și pentru astfel de obiective.
Avem prea puțini operatori care să organizeze excursii ghidate în zonă. Sunt foarte importante și ar fi căutate astfel de excursii.
Ce spun turiștii
Am cules informații de la turiști care călătoresc des, pentru sejururi scurte, atât în România cât și în afară, pentru a-mi face o impresie despre sezonul estival 2024.
Listele cu neajunsurile de la noi sunt destul de lungi. Unele destinații din afară n-au avut niciunul. Drumurile, aglomerația de weekend și polițiștii care în loc să fluidizeze circulația, pândesc și opresc pentru sancționare, sau serviciile proaste și scumpe de la unele restaurante sunt pe primele locuri. Curățenia și pavoazarea stațiunilor nu lipsesc nici ele dintre nemulțumirile turiștilor. O familie care a mers la Sibiu 3 zile, la Iași 3 zile, la Viena 3 zile și la Berlin 4 zile a spus ”potențial avem, ce s-a construit până în comunism atrage, dar nu avem oamenii care să pună în valoare orașele și obiectivele din apropiere, nu suntem organizați să încântăm oaspeții”.
Despre litoral, foarte scurt
Litoralul este destinația principală a românilor pentru vară. Nu de puține ori nu poate primi toți oaspeții care ar dori un cât de mic sejur la mare. Cu toate relele și lipsurile (care nu sunt puține), este vedeta fiecărei veri. Ofertanții de la malul mării ar trebui să ia serios în calcul că gradul de ocupare este serios susținut de voucherele de vacanță. Altfel… Iar dacă tot am amintit de aceste vouchere, legea lor trebuie reanalizată și îmbunătățită, să ajute și mai mult la fiscalizare și la susținerea investițiilor în favoarea calității serviciilor. Ministerul de Finanțe trebuie să ia în considerare corect faptul că fiecare beneficiar de vouchere mai cheltuie din alte fonduri cel puțin încă atât iar acele sume generează, incontestabil, venituri la buget.
De altfel, sunt români care vor la noi la mare pentru că, citez ”nouă ne place balamucul, să urle muzica și să ne distrăm”.
Sunt și români care, cu amărăciune vizibilă spun că Bulgaria are stațiuni mult mai curate și mai aranjate, hoteluri mai îngrijite și servicii mult mai bune. Și pe litoralul nostru s-au modernizat ori s-au construit de la zero multe hoteluri care oferă condiții ”ca afară”.
Despre Grecia, Croația, Turcia și altele nu mai vorbim, că durerea crește.
O paranteză despre Turcia aș vrea să fac. Anul acesta sunt multe neplăceri create turiștilor de necorelarea capacității de operare a aeroportului din Antalya cu creșterea capacității de primire a destinației.
În turismul românesc, probleme sunt multe. Doar de noi depinde rapiditatea și modul favorabil de a le elimina.
Vă doresc vacanțe reușite indiferent de destinația aleasă!
3 Comments
Un articol interesant.
Sarut mana! Va multumesc!
Romaniei ii lipseste infrastructura de autostrazi care sa faca posibile iesiri de sfirsit de saptamina la distante bune.
Va povestesc cum am avut un sfirsit de saptamina aici unde sunt. Programata o intilnire intre colegi la distanta de vreo 500 km.
Vine un amic si ma ia de la o distanta de 1/2 de ora pe autostrada si vreo 35-40 km distanta. Plecam de la mine la 8:15, mai adunam pe cineva din drum cam dupa 2 ore de autostrada, facind la el o pauza de cafea. Apoi inca doua ore jumatate de autostrada. Ajungem undeva intre 13:30 si 14:00. Dupa o pauza de o ora mergem intr-un parc o parte din gasca, apoi ne vedem la restaurant. A doua zi drumul inapoi, cu plecare in jur de 13:30 si ajuns acasa cam in jur de 20:00. Si totul in limita vitezei de 110-115 km/h. Cam 1000 km in doua zile extrem de leger facuti. (Mai mult de Iasi-Bucuresti si ceva mai putin de Timisoara- Bucuresti)
Reteaua CFR romaneasca am testat-o de doua ori, in 1989 si apoi in 1998, cu faimosul bilet in circuit. Bine ca pret de ambele dati, mai putin bine ca trenuri existente in 1998, dar destul de OK.
Si o remarca de final. Din turism se poate trai bine, dar e nevoie de meseriasi adevarati la toate nivelurile, iar de la nivelul de foarte sus trebuie sa se inteleaga ca oamenii trebuie sa fie lasati in pace cind sunt corecti si rasi fara mila cei incorecti. Iar ca sa ai meseriasi ai nevoie de scoli…