A mai început o ediție a TTR, adică Târgul de Turism al României sau Oborul de Turism, cum îi spun eu de mai multe ediții. De ce Obor? Pentru că organizatorii asta știu să organizeze. Asta vor. Pentru ei un târg de orice specialitate înseamnă un iarmaroc unde te asurzesc cei ce-și laudă ofertele. Unde nu poți purta o discuție cu un partener din cauza muzicii la nivel maxim. Unde nu poți începe o discuție cu un partener de afaceri sau un posibil partener fără ca măcar un trecător să simtă miros de chilipir și să intervină pentru a prinde și el ceva.
Din păcate mulți dintre protagoniștii care plătesc bani grei pentru un stand la acest obor nu doar că agrează stilul ci îl și încurajează. Prin reclamele lor, pe a căror durată nu poți auzi ce spune interlocutorul. Prin repetarea agasantă a reclamelor. Mai mult, cine nu a putut plăti difuzarea de reclame pe instalația de sonorizare a Romexpo, vine cu boxele lui și… Cei care ați fost la un astfel de Obor de Turism știți despre ce e vorba.
Eu îmi mențin punctele de vedere exprimate de acum câțiva ani. Adică acest târg ar trebui să aibă măcar două zile doar pentru specialiști. Așa nu ar mai fi Oborul de turism și ar deveni o manifestare modernă și utilă industriei. Și, apropo de asta, de anul acesta, cel mai mare târg de turism din lume, ITB Berlin, va fi doar pentru specialiști. Ministerul Turismului ar trebui să folosească oportunitatea pentru a promova, împreună cu autoritățile locale, destinațiile de vacanță din România, care nu sunt puține. Ar trebui să invite și să susțină întâlniri ale tour operatorilor străini, din țări stabilite ca sursă de turiști, cu operatorii români care le pot asigura serviciile pentru turiștii lor. Am constatat, cu bucurie, că mai sunt și alți specialiști care susțin cele spuse de mine sau chiar au idei bune în plus.
Ce am văzut.
Puțini expozanți iar rândurile absenților se îngroașă cu Tour Operatori mari. Asta nu e bine. Poate, dacă s-ar schimba conceptul și nu ar mai fi organizat ca iarmaroc, unii dintre ei (sper eu ca toți) s-ar întoarce.
Gălăgie multă. Chiar și cu puțini participanți, zgomotul a fost la maxim.
Au fost tour operatori focusați pe prezentarea paletei de destinații și oferte, precum Coral Travel, Dertour, Solvex și alții. Au fost și tour operatori focusați și pe a vinde cât mai mult la târg pentru a mai diminua efortul financiar de participare. Sau așa au lăsat impresia. Organizații de promovare a unor destinații de vacanță din România, destul de inexpressive și lipsite de tragere de inimă.
Foarte activă, bine reprezentată și cu evenimente conexe cu țintă precisă a fost Grecia. Prin Oficiul Național de Turism al Greciei sau prin diverse prefecturi și birouri de promovare zonale. Se poate spune că a fost târgul lor.
Ce a fost bine.
Oborul de turism a avut și părți bune. Bine a fost că oameni ce activează în această frumoasă și provocatoare industrie, pe diverse meridian, s-au putut reîntâlni la București.
Și eu m-am bucurat să revăd prieteni și colaboratori mai vechi sau mai noi, să cunosc oameni noi cu care voi începe curând o colaborare.
Salut venirea în România a unor tour operatori care vor ridica nivelul ofertării de pachete turistice!
A fost bine că s-a ținut și așa acest târg și sper că organizatorii și expozanții vor renunța la formatul de iarmaroc. Hai, că se poate, sunteți oameni umblați!
1 Comment
Ai putea numi vreun profesionist adevarat pe undeva prin Ministerul Turismului? Unul despre care sa spui: Asta e meserias tata, sau sa zici ca in fata acestuia iti scoti palaria?
Aceasta e o activitate ce trebuie bifata si atita tot. Iar daca te apuci sa sapi adinc ai gasi spagi, parandaraturi si bani la partide.
Crad ca mai multe faci cind mergi la tirgurile de afara.