Renumitul Târg de Turism de la Berlin, adică ITB, este imens. Cca 160000 de metri pătrați. 26 de pavilioane din care unele au 3 nivele. Timp de 5 zile pe an, ITB este cel mai cosmopolit orășel din lume, este locul care adună toate țările din lume ce vor să convingă publicul și specialiștii că trebuie să-și abată atenția asupralor pentru că pot oferi vacanțe minunate.
Aici revezi vechi prieteni și parteneri, aici vezi cele mai noi idei din turism, de promovare a destinațiilor, de acapararea atenției tuturor, aici întâlnești ce nu ți-ar trece prin cap.
La pavilionul GNTB, adică al Biroului Național de Turism al Germaniei, l-am întâlnit pe Cristian Sallai, director de marketing pentru mai multe piețe sursă, printre care și România.
MC: Salut Cristi! Mă bucur mult să te revăd și să te revăd chiar aici, la Berlin, la cel mai mare târg de turism din Europa. Cum ești?
Cristian Sallai: Bine! Un pic obosit dar sunt bine.
MC: De la intrarea ”SUD” până la tine am făcut aproape 20 de minute, fără să opresc altundeva. Foarte mulți expozanți și foarte mulți vizitatori speciașliști, deși este a treia zi rezervată doar specialiștilor. Ai idee cam câți expozanți sunt la acest ITB?
Cristian Sallai: În jur de 10 mii.
MC: Da, peste estimările mele. Eu mă gândeam la 7-8 mii, dar n-am văzut decât puțin din târg.
Ce planuri are turismul german pentru pe termen scurt și mediu? Ce planuri are legat de Romania ca țară sursă?
Cristian Sallai: Principalul nostru demers este acela de a promova brandul Germaniei ca destinație de vacanță, ca țară atractivă cu o ofertă foarte diversificată. De asemenea vrem să ne menținem poziția de destinație culturală numarul unu la nivel mondial, a europenilor.
Poate tocmai de aceea, atât anul acesta când avem tema de promovare principală curentul Bauhaus iar anul viitor centenarul Beethoven, cultura este centrul de greutate al marketingului nostru.
În ceea ce privește România, dorim să prezentam aceste fațete ale Germaniei și românilor care din câte știți îndrăgesc Germania ca destinație de vacanță din ce în ce mai mult.
MC: Am auzit zvonul cum că o companie aeriană va deschide două rute între Suceava și Germania, una la Karlsruhe/Baden Baden și una la Munchen. Ce știi despre asta? Se vor mai deschide și altele?
Cristian Sallai: Sincer este destul de greu să mai ții pasul cu “informațiile” legate de noi rute de zboruri directe între România și Germania.
Din vară, de exemplu, cu certitudine va exista un zbor direct Timișoara Nurnberg dar urmeaza și altele.
Săptămânal sunt peste 250 de zboruri directe între România și Germania.
Dezvoltarea acestor zboruri a fost desigur unul dintre factorii cheie care a susținut creșterea numărului de înnoptări ale românilor iîn Germania. Cu siguranță nu singurul dar unul foarte important.
Acesta este de altfel și motivul pentru care, în ultimii ani, colaborarea noastră cu diverse aeroporturi din Germania și diverse companii aeriene a devenit tot mai intensă în ceea ce privește promovarea Germaniei ca destinatie de vacanță și mărirea căilor de a ajunge aici pentru turiștii români.
MC: Cum evoluează cifrele produse de turiștii români în Germania? Ce așteptări ai pentru acest an?
Cristian Sallai: În 2018 am consemnat din nou o creștere record a înnoptarilor turiștilor români în Germania, am reușit să trecem barierea de 1,1 milioane de înnoptări pe an ale vizitatorilor români în Germania.
Asta după ce în 2017, pentru prima dată depașisem un milion. Să ai în continuare creșteri atâat de mari pe parcursul ultimilor 10 ani este o realizare iar menținerea pe această poziție este o mare provocare.
În ceea ce privește 2018, estimăm că trendul de creștere se va menține și mizăm pe o creștere a numarului înnoptarilor cu între 3 și 5 procente.
MC: Știu că mai există probleme de comunicare între tour operatorii germani și cei români, între hotelierii germani și tour operatorii români, acestora din urmă fiindule, de multe ori, foarte greu să dezvolte produse noi pe destinația de vacanță Germania. Cât de repede crezi că se vor diminua sau chiar rezolva?
Cristian Sallai: Eu cred ca semne de îmbunătățire se văd deja. Adică dacă ne amintim cât interes prezenta România ca piață sursă pentru industria de incoming germana acum 5 ani și comparăm cu ce se întâmplă astăzi vom vedea o mare diferență. România a devenit un jucător important și interesul industriei germane a crescut pe masură. Desigur că nu e totul perfect dar suntem pe drumul cel bun. Acum nu trebuie neglijat nici faptul că în urmă cu câțiva ani nici pentru industria românească de outgoing Germania nu era o destinație privită cu interes. Ceea ce acum s-a schimbat. Când ai peste 1 milion de înnoptări într-o destinație nu o mai poți ignora.
Convingerea mea fermă este că există foarte mult potențial de dezvoltare aici. Eu nu știu, de exemplu, nici un operator român care să aibă Germania în top 3-ul destinațiilor pe care le oferă. Cred însă că ar trebui să apară un astfel de “Deutschland-Spezialist” și cred că nu e departe momentul. Ca în orice pionierat, și în acest domeniu drumul e dificil și plin de provocări la inceput. Cu siguranță rezultatele vor veni și vor fi spectaculoase.
MC: Aici ai subliniat ce ne spunea mai devreme Alena. Așa cum ne-a spus, ea este acel “Deutschland-Spezialist” în Slovacia, o țară cu mai puțin de 5 milioame și jumătate de locuitori. Orbis a avut foarte mult timp o singură destinație, Germania. De fapt, dacă aruncăm o privire pe pagina ei vedem că Germania este prima destinație cu peste 95% din oferte. Asta spune multe despre potențialul destinației de vacanță Germania. Adică poți susține o agenție de turism cu destinația Germania. Evident că nu trebuie neglijate efoturile Alenei și nici mediul de afaceri slovac. Eu, pe Alena, o cunosc de 7-8 ani ca ”špecialista na Nemecko” și știu că are cea mai diversificată ofertă de Germania.
Cum privesc mai marii turismului german piața românească și cum se reflectă în bugetul alocat promovării Germaniei în România?
Cristian Sallai: Cu mare interes. A trecut faza “surprizei”. În urmă cu câțiva ani Romania era juniorul care suprindea prin rezultate. Astăzi nu mai e junior iar rezultatele nu mai surprind ci confirmă. De aceea Romania cu al său loc 18 în ceea ce priveste ranking-ul piețelor sursă ale Germaniei este deja un jucator care a confirmat și de la care se asteaptă confirmări în continuare.
Acest lucru se va reflecta și în bugetele de promovare allocate dar și iîn interesul jucătorilor germani din industrie.
În ultimii ani orașe ca Nuremberg, regiuni ca Bavaria sau aeroporturi ca Dortmund sau Stuttgart au devenit foarte active în Romania pentru ași promova ofertele dar sau pentru a facilita accesul românilor la ceea ce ei oferă. Eh, în urmă cu 5 ani așa ceva nu era nici măcar la nivel de vis.
MC: Cristi, e foarte încurajator ce spui. Îți mulțumesc și vreau să ne bucurăm împreună de viitorul relațiilor dintre România și Germania în domeniul turismului.