A mai trecut un sezon peste Litoral. Destinația de vacanță ”Litoral”. Litoralul României. Acea destinație sezonieră, cu un sezon destul de scurt, dar care pe durata lui, nu are concurență în rândul românilor.

Cifrele nu s-au sedimentat, încă. Fiecare le vede mai bine pe cele care-i convin. Sunt jucători care sunt mulțumiți de sezon, sunt jucători nemulțumiți sau chiar dezamăgiți. Sunt turiști mulțumiți de vacanța lor, sunt și dezamăgiți sau total nemulțumiți. Dar toți încă mai socotesc.

Zilele trecute am discutat cu prietenul meu Aurelian Marin, conducătorul unuia dintre cei mai mari tour operatori care oferă vacanțe pe litoral.  De ceva timp se ocupă și de administrarea unor unități de primire. Din vorbă în vorbă, am ajuns și la ”cum a fost sezonul”.

Hai să vedem!

Menționez de la început că cifrele nu sunt finale. Mă voi strădui să nu insist pe ele.

Sezonul a fost unul bun. Sau, cu siguranță, nu a fost rău.

Față de 2019, din datele operatorilor (nu culese și oficializate de INS) litoralul a avut cu 2-3% mai mulți oaspeți. Aici trebuie menționat că și capacitatea de cazare a crescut cu aproximativ 3-5%. Prin redeschiderea unor hoteluri care în ultimii ani au fost închise pentru renovare. Cea mai bună perioadă a fost vacanța de Rusalii. Apoi, hotelierii au intrat un pic în panică, văzând  o scădere, spun unii, semnificativă a numărului de turiști, față de anul trecut. Unii și-au revizuit politica de vânzări și unii chiar și tarifele. Durata medie a sejurului a scăzut, anul acesta. Adică nu a atins 5 zile.

Care au fost stațiunile favorite?

Poate părea surprinzător sau, poate nu, dar Eforiile au fost preferatele.

Le-au urmat în preferințe Venus și Saturn. Adevărul e că la Venus s-au redeschis, după renovări și modernizări serioase, hoteluri care sunt cap de listă în agenda turiștilor. Anul trecut am stat câteva nopți la unul dintre aceste hoteluri și chiar n-am ce reproșa. Fiecare leu plătit a adus valoarea care a fost promisă.

Mamaia, din motive mai mult sau mai puțin obiective, a scăzut. Acum, în septembrie, la programul ”Litoralul pentru toți” este leader pentru că au aderat și au rămas mai multe hoteluri deschise.

Cum au mers lucrurile?

În linii mari, ca în fiecare an.

Turiști mulțumiți, dar și nemulțumiți. Proporțiile au rămas aproximativ aceleași.

Da, sunt turiști care și-au ratat vacanța. Din motive imputabile doar ofertantului sau culpă comună. Trebuie să ținem cont că și în turism, ca și la pantofi, de exemplu, ce e mai ieftin s-ar putea să ne lase în baltă.

În același timp, trebuie să ținem cont și de faptul că sunt turiști care nu merg, de fapt, în vacanță. Ei nu merg să se relaxeze și să se simtă, dacă nu răsfățați, măcar mai bine decât acasă. Ei merg să găsească noduri în papură.

Ce n-a plăcut

Turiștii care au ales cele mai ieftine hoteluri au fost surprinși și nemulțumiți că acestea nu au fost renovate de mulți ani că furniturile sunt degradate iar băile… Cumva au avut dreptate, dar românii au o expresie știută de toți: ”atâția bani, atâta pește”.  Au existat și turiști care, fără să intre în hotelul de două stele în care au cumpărat cazare, au sunat la agenția de turism să spună că miroase oribil și ei n-au curaj să rămână acolo. Dar au găsit un hotel de patru stele care li s-ar potrivi. Ce să zicem, cinstea și onestitatea ar trebui să existe.

Nemulțumiri au fost și la adresa restaurantelor, cele mai multe din pricina raportului calitate/preț care în multe locuri a fost prea mare.

Ce zic ofertanții

Ofertanții se plâng și ei că e criză de personal calificat și foarte mulți din cei ce vin să lucreze sezonier pe litoral vor doar salariu. Nu fac niciun efort să învețe ce trebuie să facă pe postul acceptat. Mult mai interesați să învețe sunt cetățenii veniți de pe alte meleaguri dar și ei învață, uitând-se spre occident.

Aici povestea se complică. Litoralul este un caz particular și ar trebui elaborată o legislație și niște reguli speciale.

Hotelierii se mai plâng și de turiștii care solicită servicii suplimentare pe care, după ce le primesc, nu vor să le plătească. Acest fenomen este menționat și de hotelieri din Bulgaria, Grecia și multe alte destinații. Deci e real. Corect este să apreciem atât munca noastră cât și pe cea a celor ce ne servesc.

Dar să așteptăm statisticile oficiale și să sperăm că fiecare a învățat ce trebuie de la acest sezon.

1 Comment

  1. Voinea spune:

    Super articol

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

A mai trecut un sezon peste Litoral
Confidențialitate și cookie-uri: acest site folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest site web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: Politică cookie-uri.
Politică de confidențialitate