TTR 2023, ediția de toamnă este în plină desfășurare la Romexpo. A început ieri și își va închide porțile duminică, 12 noiembrie.

Am fost ieri. Am ajuns puțin mai târziu de ora 12. Parcarea plină. Putea fi un motiv de bucurie și speranța că voi vizita un târg de turism adevărat.

O parte din speranțele privind calitatea târgului mi-au fost spulberate înainte de intrare. Prin pereții pavilionului B2 răzbătea puternic muzica cu care Ministerul Turismului promova România. Însemna că înăuntru era deja asurzitoare. Am mai criticat acest aspect și la târgurile anterioare. Nu doar eu. Nu se ia în seamă. Din păcate și la  târgurile din afară la care participă, Ministerul Turismului face același lucru, fără să cuantifice care este efectul real și diferența față de cel scontat.

Zvonurile s-au adeverit

Am intrat și am privit roată. Incredibil de puțini expozanți. Incredibil de puțini vizitatori. Zvonurile că va fi cel mai slab târg de turism de până acum se adeveresc.

Nici colegi din industrie, veniți ca vizitatori, nu am întâlnit mulți. Trist, foarte trist. Deși, spre deosebire de public, ei știu de târg. Publicul nu prea știe pentru că niciun post de radio sau televiziune de mare audiență nu a fost interest să devină partener media. Aici este lista celor care au acceptat să fie parteneri media. O notă foarte proastă pentru organizator.

Tour Operatorii îi numeri pe degete. Unii sunt focusați pe întreținerea relațiilor cu revânzătorii și prezentarea noutăților, alții și pe vânzare de pachete pe durata târgului.

Din amintiri

Îmi amintesc târgurile de turism din anii 2000, pe care Romexpo le găzduia în Pavilionul Central. În acele vremuri, dorința agențiilor de a participa era mare. Nu  găseai spațiu liber pe niciun inel, dacă nu te trezeai la timp. Este adevărat că mediul on line nu era atât de dezvoltat și nu era accesibil pentru toată lumea.

Trebuie să recunosc că nici atunci, Târgul de Turism al României nu era în pas cu lumea. Noi suntem originali și copiem de la toți ce nu se mai caută.

Încă de la vremea acea se simțea nevoia ca măcar primele două zile să fie dedicate exclusiv pentru întâlniri între oamenii din industrie. Nici după mai bine de 20 de ani, Romexpo nu a înțeles că vremea iarmarocurilor a trecut.

Cele mai importante târguri de turism din lume, indiferent de continent, pe asta se bazează. Multe sunt doar pentru specialiști.

Ce am văzut ieri

Este complicat să descriu ce am văzut și ce am simțit ieri. Majoritatea marilor tour operatori absentă. Nici măcar cu privirea nu au fost interesați să trateze târgul. A fost pentru prima dată când n-am văzut nicio echipă de filmare de la nicio televiziune. Apoi am aflat că a fost mai atractiv pentru mass media cortul instalat de maramureșeni pentru a-și prezenta frumoasa zonă și minunatele obiceiuri. Nu-mi venea să cred că este vorba de Târgul de Turism al României. Ocupa doar două treimi din suprafața pavilionului, poate chiar mai puțin.

În afara tour operatorilor români au lipsit mulți și din cei străini care oferă vacanțe românilor. Practic au fost doar 2-3 tour operatori din Bulgaria. Nici birouri de promovare a unor țări de pe diverse continente n-au fost interesate și nu au participat. Păcat!

S-ar mai putea face ceva?

Cu siguranță, da!. Un târg de turism este necesar. Unul pe an.

  • Cred că începutul de noiembrie e o perioadă optimă, dar să nu se suprapună peste WTM Londra sau alt mare târg din străinătate.
  • Primele două zile pentru specialiști. Nu pentru că n-ar avea cum să comunice între ei sau cum să colaboreze altfel, dar socializarea dintre parteneri este esențială pntru industrie.
  • Promovarea României să fie prioritară dar dansurile, obiceiurile, muzica să fie prezentate în alte săli, ca evenimente conexe. Bravo Maramureș pentru prezentarea la ediția aceasta!
  • Atragerea de tour operatori străini interesați de România atât ca destinație cât și ca țară sursă. Pentru cei interesați de România ca destinație de vacanță să se organizeze pre tururi (sau post tururi) în diverse zone din țară, tocmai pentru a decide mai ușor că aici vor turiștii lor.
  • Încurajarea și organizarea reală de evenimente conexe. Nu doar prezentări de destinații ci și pentru schimburi de experiență, prezentare de tehnici noi de promovare sau de construire a unui pachet turistic. Sunt multe teme care ar fi binevenite.

Sigur aveți și voi opinii și idei pe vă rog să le scrieți în comentarii! Mulțumesc!

TTR 2023

TTR 2023

TTR 2023

TTR 2023

TTR 2023

12 Comments

  1. Mihaela spune:

    Multumim pentru articol! Din pacate, dezinteresul autoritatilor in promovarea Romaniei nu s-a schimbat.

    • Florentin spune:

      Multumesc pentru apreciere. Din păcate chiar nu s-a schimbat… Lipsa de pregătire a celor carec ar trebui să înțeleagă fenomenul ne afectează pe toți.

  2. Florin Diaconu spune:

    Trist! Din păcate cam toate aceste târguri, indiferent de profil, sunt la fel de jalnice in ultima vreme.

    • Florentin spune:

      WTM, și ITB, după pauza pricinuita de covid, n-au aratat rau. Acum depinde si ce urmaresti de la un targ. Care este scopul. Daca e atins e OK. In cazul Romexpo, din păcate acest mort care inca mai organizeaza targuri, vrea iarmaroc. Pai cine mai vinde pupeze?

  3. Mihai spune:

    Subscriu la cele prezentate.
    Stimate Florentin am vizitat si eu targul azi.
    Dezolant…mi -au trebuit 45 min sa-l vizitez.
    Cred ca totul se datoreaza dezinteresului in a promova Romania prin atitudinea factorilor responsabil cat si agresiunea agentiilor online care au acaparat piata.
    Multi ,potentiali turisti ,prefera sa-si faca rezervari online fara a mai apela la agentul de turism specializat.
    Cred ca un singur targ / an ar fi suficient iar Romexpo sa abordeze politica preturilor pt.organizare in corelare cu interesul national de promovare si nu din punctul de vedere al rentabilitatii. Acei cativa expozanti, cu care am vorbit, erau total nemultumiti de preturile practicate cat si de conditii…

    • Florentin spune:

      Mihai, dezinteresul autoritatilor pentru promovarea Romaniei este depasit de nepriceperea si lipsa de pregatire a angajatilor care trebuie sa caute caile de promovare. On line-ul nu trebuie sa afecteze targul. Nu afecteaza niciun targ bine gandit. Agentiile on line sunt pe val acum, dar… La umbra internetului fac multe, dar banii ii pierd clientii. Asa ca se va echilibra situatia.

  4. Barbu Catalin spune:

    Super

  5. Nelu Gheorghe spune:

    Fain articolul, felicitari!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

TTR 2023, ediția de toamnă
Confidențialitate și cookie-uri: acest site folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest site web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: Politică cookie-uri.
Politică de confidențialitate