FITUR 2025, adică ediția de anul acesta a Târgului Internațional de Turism de la Madrid. Este prima mare manifestare de acest gen din an și este foarte importantă, atât pentru operatorii de incoming cât și pentru cei de outbounding. Am decis să vizitez acest târg. A fost 45-a ediție a FITUR și a treia la care am participat eu, ca specialist.
Planul de călătorie.
Planul de călătorie a inclus, firește, pe lângă participarea la FITUR 2025 și vizite în Madrid sau alte localități pitorești din apropierea capitalei Spaniei. Puțin înainte de plecare, am văzut că vremea nu va fi prea bună cu noi. Adică va ploua cam în fiecare zi. Sincer, n-am crezut, chiar am fost aproape sigur că după prima, maxim a doua zi, vremea se va îndrepta. M-am înșelat, a plouat în fiecare zi.
Am sosit la Madrid, m-am cazat și am intrat într-un restaurant micuț, de cartier, cu tapas diversificat și foarte bun. Practic, la fiecare băutură aduceau alt tapas. Apoi am pornit la o scurtă plimbare de revedere cu Madridul. Ploaia, însă, mi-a scurtat plimbarea.
La FITUR
A doua zi se deschidea FITUR. Am ajuns pe la 10:30 și am rămas profund surprins de cât de mulți oameni stăteau la rând pentru a intra la târg. Deși erau multe porți de control, la șirul de așteptatre dura cam 15 minute, poate chiar mai mult.
De altfel, statisticile oficiale spun că au fost peste 255 de mii de vizitatori, dintre care mai mult de 155 de mii de specialiști. Se poate spune că interesul pentru întâlnirile de afaceri ”față în față” reîncepe să crească, chiar dacă există și calea on line. E înbucurător.
FITUR, pe lângă posibilitatea de a discuta privindu-ne în ochi a găzduit foarte multe prezentări de regiuni, de obiective turistice și noutățile lor, într-un cuvânt de destinații de vacanță.
Au fost prezente țări din toată lumea. Au părut puține cele trei zile (primele) destinate exclusiv specialiștilor. M-am bucurat să văd și România reprezentată și, în mod special, să reîntâlnesc vechile cunoștințe de la Borșa. A fost chiar și Ion Sorin Timiș, inimosul și neobositul primar al Borșei. Un om neclintit în a face din Borșa o destinație de vacanță la nivel mondial.

Expozanți
Africa a venit cu destinațiile deja foarte căutate dar și cu altele. Ba chiar și cele considerate periculoase, cum ar fi Congo, au venit să arate părțile lor frumoase și dorința de a fi gazde primitoare.
America Centrală și cea de Sud au avut o prezență consistentă. Oficii naționale, regionale și chiar birouri locale de promovare, tour operatori, hoteluri și lanțuri hoteliere mai mici sau mai mari. Multe prezntări de destinații și prezentări de noutăți în destinațiile deja foarte căutate.
La Europa am remarcat absența Germaniei. Și, parcă, nici Franța n-am văzut-o.
Spania a avut partea leului. 3 sau patru pavilioane. Multe evenimente conexe. Mare accent pe gastronomia specifică. La Andaluzia a fost imposibil sa reușesc să discut cu cineva.
N-am văzut (auzit) promovări zgomotoase, cu formații de folcloriști, la nicio țară. La edițiile trecute erau destul de multe.
FITUR 2025 a fost o ediție reușită care îndeamnă la optimism. Să sperăm că mesajul nu se va stinge și dorința de vacanțe va rămâne în creștere, așa cum apreciază specialiștii care au participat la acest târg.
Eu vă doresc doar vacanțe reușite!