Reușita unei vacanțe depinde în proporție de peste 90% de noi, de fiecare dintre noi și restul de factori exteni, independenți de voința, dorința și puterea noastră.
Sunt mulți care nu acceptă că mai repede și mai grav decât ei înșiși nu le poate strica nimeni vacanțele dar, din păcate acesta este adevărul. De ce reușim să ne stricăm vacanțele sau cine este cel mai predispus să-și strice singur vacanța este o poveste lungă, cu multă matematică și multă chimie.
Alegerea destinației de vacanță trebuie făcută cu grijă, astfel încât să fie potrivită pentru toți ceilalți cu care călătorim. Dacă acasă acceptă ușor, odată ajunși la fața locului vor suporta din ce în ce mai greu că dorințele lor nu se regăsesc decât în foarte mică măsură sau chiar deloc. Asta va contribui la disconfortul tuturor. Nu este obligatoriu ca daca X sau Y s-au simțit bine într-o destinație aceasta să ne placă sau să ni se potrivească și nouă.
Foarte important este să ne calibrăm posibilitățile materiale cu destinația și așteptările. Destinația este cea care trebuie pusă pe primul loc într-o vacanță și nu trebuie să uităm nicio clipă că nu este posibil ca un hotel de două stele să ofere același confort și aceleași facilități ca unul de patru stele, de aceea și tarifele sunt diferite. Legile pieței guvernează și în turism și atunci ”vadul” influențează și el tarifele. Mai exact, un hotel pe plajă sau la doi pași de ea va avea tarife mai mari decât un hotel de aceeași categorie aflat în planul 2, 3 sau la peste un kilometru de plajă. Sunt destinații scumpe, peste posibilitățile unui român de clasă medie. Asta nu înseamnă că aceștia nu trebuie să visize și să meargă acolo dar trebuie să ia seama la ce am spus un pic mai sus.
Sursele de informare și încrederea pe care le-o acodăm sunt și ele importante. Adică vine ”vecinul” de la Monaco și spune că el a stat la un hotel de 4 stele, pe faleză, cu mic dejun și a plătit doar 35 de EUR/noapte. A, nu, nu pe persoană, pe cameră. Mai sunt persoane care cred astfel de povești și nu doar pierd timp să caute hotelul al cărui nume nu și-l mai amintește vecinul (și n-are nici poze cu el să nu zică lumea că se dă mare) dar mai pun și consultanți de turism să caute ceea ce ei știu de mult că nu există. Din păcate nu doar ”vecinul” dă informații ireale. Am văzut destul de des persoane care pretind că știu turism dând sfaturi periculoas de urmat, mai ales de familii care călătorec cu copii. Mediul on line este plin de informații false și de sfaturi periculoase.
Am prieteni și cunoștințe cam pe toate continentele. Acum doi sau trei ani, un prieten danez mi-a povestit cum niște colegi de serviciu ai lui și-au rezervat on line o vilă superbă în Spania iar când au ajuns acolo vila nu era. Pur și simplu nu fusese niciodată. Site-ul pe care făcuseră rezervarea nu mai exista. Întorși acasă au sesizat autoritățile în principal pentru a nu mai păți și alții ce au pățit ei. Cu această ocazie au aflat că n-au fost singurii care pățiseră așa ceva. Exemple de acest fel sunt multe și nu doar în Danemarca ci și peste ocean. Prietena noastră Jackie, care are o agenție de turism în Canada, spunea că după ce lumea a migrat puternic spre on line, datorită eșecurilor și a faptului că, citez: ”au văzut că e mai bine să vorbești cu un om decât cu un ecran rece” se întorc la agenții și la sfaturile consultanților în turism (li se spune și agenți de turism, cei care lucrează pentru vacanțele dumneavoastră în agențiile de turism). Nu uitați să țineți cont că acel consultatnt de turism face ceea face pentru dumneavoastră dar și pentru salariul care să-i asigure traiul său și al familiei!
Da, și eu tot pe ei îi recomand petru că sunt informați despre destimnație, hoteluri și vă pot oferi cam toate informațiile de care aveți nevoie. Nu în ultimul rând sunt responsabili de ceea ce spun și vând. Veți spune, acum, că au fost agenții care au dat faliment. Din păcate este adevărat, dar nu este nicio legătură între acest lucru și plusvaloarea consultantului în fața mediului virtual. Managementul defectuos și, în mod special, vânazarea cu un comision care nu putea să acopere cheltuielile au făcut ca unele agenții să intre în faliment. Raportat la celelalte industrii numărul falimentelor în rândul agențiilor de turism este infim iar pagubele produse pe piață este proporțional.
De reținut că atâta timp cât piața are ca cel mai important criteriu de selecție tariful sau prețul cel mai mic, se vor mai întâmpla astfel de fenomene nedorite. Ce am spus aici nu are nicio legătură cu reavoința celor care merg direct pe atras turiști, cu tarife nereale, iar când se apropie ziua plecării, dispar.
Este regretabil că mulți se lasă pe mâna unor autointitulați ghizi care nu au nici pregătire, nici firmă și nu prezintă nicio garanție. Chiar profesori merg cu grupuri de elevi pe mâna acestor ”atoateștiutori” pentru tarifele mici practicate, deși mulți știu din experiențe anterioare că în loc de trei stele ajung la doua, în loc de AI au doar mic dejun, în loc să fie pe plajă sunt la 1-2 kilometri.
În ianuarie, la FITUR Madrid, am aflat că autoritățile britanice vor impune condiții platformelor de rezervări on line care dau informații false sau incomplete și care pun presiune pe client să facă rezervarea. Au făcut-o. Acum câteva zile știrea a fost difuzată și în România. La interval de zeci de minute au început și alți specialiști din turism, care nu au ratat multe ocazii să denigreze agențiile de turism, să înfiereze, de data aceasta, pe cei pe care i-au susținut cu ardoare în ultimii ani.
Și ca să nu lungesc prea mult, concluzionez.
- Cere sfaturi și opinii autorizate!
- Prețuiește în primul rând destinația!
- Nu pleca urechea la cei ce consideră că sunt mai interesanți dacă spun că au plătit puțin și au primit lux!
- Spune-i consultantului tot ce ai dori tu și fiecare din însoțitorii tăi în vacanță!
- Analizeaz-i constructiv opiniile și recomandările!
- Nu alerga după prețuri mici și nerealiste!
- Ține cont că toate au prețul lor iar ieftin și bun nu se poate!
- Acordează-ți așteptările cu informațiile primite și menține-le și la destinație!
- Nu pune prețul pe primul loc la departajarea ofertelor!
1 Comment
Bune indicații, mai ales că vin de la un specialist.
Eu cred că oricum și-ar face cineva vacanța – pe cont propriu sau agenție – ar trebui să se documenteze foarte
bine înainte de a alege destinația, perioada, cazarea, multe altele. Și să țină cont de bugetul alocat. Din păcate pe
multe pagini turistice informațiile sunt eronate și nu doar cele despre cazare. Am avut ceva contre pe tema asta cu unii ziși scriitori turistici, pornind de la gastronomia locală, plăți autostradă, parcări, linie aeriană, altele. Dar nu eu am pierdut
Numai bine !