fbpx

Strada Franceză

1 distribuiri

Strada Franceză este considerată cea mai veche stradă din București. Care și-a păstrat aproape neschimbat amplasamentul și traseul. Pentru câteva secole. Cele mai recente. Este incredibil cum a reușit. Poate că noblesse oblige.

Intrăm în istoria locului

La sfârșitul secolului al XIII-le, începutul secolului al XIV-lea, în timpul domniei lui Mircea cel Bâtrân, se construiește o cetate cu ziduri de cărămidă și șanț de apărare Vlad Țepeș consolidează această cetate și o face reședință domnească. Alternativă reședinței de la Târgoviște.

Primele dovezi scrise datează de pe vremea lui Radu cel Frumos care mută reședința domnească aici.

În vechile planuri din secolele XVI, XVII, pe lângă Curtea Veche, cum numim Cetatea de Scaun de la București, era o stradă numită Ulița Mare. Traseul ei este aproape neschimbat de mai bine de cinci sute de ani.

Din aceleași planuri reiese că și actuala stradă Lipscani purta același nume.

”Drumul” spre Strada Franceză

În secolul următor, din Ulița Mare, a devenit Podul cel Mare din Curtea Veche. Peste încă un secol va fi numită Podul Curtea Veche iar apoi Ulița Curții Vechi. Porțiunea dintre actuala Calea Victoriei și Strada Smârdan a avut mai multe denumiri: Ulița cea Domnească sau Ulița Ișlicarilor și Boiangiilor.

Denumirea de Strada Franceză, se pare că se datorează faptului că la 1798 pe această stradă și-a avut locuința domnul Emile Gaudin, la acea vreme, consulul Franței la București.

În planurile de urbanism ale maiorului Dimitrie Pappasoglu din 1871, strada apare denumită Strada Carol.

Comuniștii i-au schimbat numele în Strada 30 Decembrie. După momentul 1989 a devenit Strada Iuliu Maniu, iar din 2007 a revenit la numele de Strada Franceză.

Avantajul de a fi în centru

Strada a fost printre primele podite cu lemn, apoi printre primele pavate cu piatră cubică. A fost prima iluminată public cu felinare cu untdelemn. Mai târziu, tot printre primele a trecut la sistemul cu gaz aerian.

După Marele Incendiu din 1847, Strada a renăscut cu case de oameni care și-au permis arhitecți și constructori buni. Pe strada Franceză găsim cele mai vechi clădiri din București. Strada a atras investitori și oameni celebri. La numărul 14 a locuit Bogdan Petriceicu Hașdeu și acolo s-a născut fiica sa Iulia. Pe această stradă s-a construit de către Manuc Bei celebrul han care-i poartă numele și care funcționează și azi. În 1867, omul de afaceri ceh, Carol Patzac a deschis un magazin de delicatese care a devenit renumit nu doar în București. Mezelurile sale erau comandate și din provincie, dar și din Austria, Germania sau chiar Elveția.

Epoca comunistă nu a iertat-o nici pe ea și naționalizarea a produs pagube și rupturi de nereparat. Unele case au fost restaurate, dar sunt destule care așteaptă să-și recapete strălucirea.

Strada Franceză nu este doar cea mai veche stradă a Bucureștiului, este chiar fundamentul și spiritul pe care s-a construit orașul.

Fii mereu gata de aventură!

Abonează-te și descoperă destinații noi, ponturi de călătorie și inspirație pentru următoarea ta escapadă!

Mai multe articole

Madeira este următoarea

Madeira este următoarea destinație în care aș mai merge. Mi-a plăcut mult. Mie îmi plac foarte mult florile. Madeira, cu clima ei blândă, este o grădină botanică ce țâșnește din apele reci și rebele ale Atlanticului. Insula nu are plaje întinse, cu nisip fin, dar peisajele pe care le oferă în zona costieră fascinează pe oricine. M-aș întoarce în Madeira pentru drumeții pe renumitele levade, pentru a respira aerul cu

Mai mult...

Din poveștile Münchenului

Din poveștile Münchenului vă voi povesti, pentru început, pe scurt, despre bere și berării. Berea are o istorie mai veche decât orașul dar nu putem vorbi de bere bavareză fără München. Poveștile și secretele le putem auzi doar de la ghizii locali care sunt examinați periodic pentru atestare. Eu am aflat frumosele povești de la Laura Rank, ghid autorizat, vorbitor de limba română. Prima licență pentru producerea și comercializarea berii

Mai mult...

Incredibilul Xi ’an

Incredibilul Xi ’an este unul dintre cele mai vechi orașe ale Chinei. Are multe povești frumoase și numărul mare de studenți îl fac cel mai plăcut oraș. Nouă ne-a plăcut cel mai mult. Primul contact Am ajuns la Xi ’an cu un zbor intern. Am găsit orașul învăluit în smog. Deja dezamăgirea ne cuprinsese pe toți din grup. Ghida era optimistă. Mai tânără și foarte destupată la minte, a căutat

Mai mult...

Am pornit din nou spre Grecia

Am pornit din nou spre Grecia, a treia oară în 2025. Aveam locuri unde promisesem să merg, de mulți ani și am tot amânat. În primul rând cascadele de la Edessa și Zagori, măcar o mică parte. Apoi insulele ionice care îmi mai rămăseseră, Corfu, Paxos și Antipaxos. Pentru mine, deplasările devin aventuri Am pornit la drum cu vechea mea mașină, care a ținut și de data asta să înceapă

Mai mult...

Segovia, orașul clădit sub arcele eternității

Segovia, orașul clădit sub arcele eternității este undeva în Regiunea Castilia și Leon, la aproximativ o oră și jumătate de Madrid, cu autocarul. Când veți ajunge la Segovia veți vedea imediat arcele eternității, arcele viaductului roman. O capodoperă a lucrărilor de artă și a ingineriei romane antice. Nu vă lăsați copleșiți total de arcele viaductului, explorați Segovia și veți vedea că viaductul este doar o piatră de temelie a unui

Mai mult...

Am promis că voi reveni în Samos

Am promis că voi reveni în Samos și sper că o voi face. Cât mai curând. Samos m-a cucerit cu peisajele frumoase, vegetația abundentă și ospitalitatea oamenilor. Vestigiile istorice ale insulei lui Pitagora merită vizitate toate. Tunelul lui Eupalinos, o capodoperă a ingineriei antice merită toată atenția. Mai multe detalii am scris în primul meu articol despre Samos. Mulțumesc, încă o dată, doamnei Carmen Kodili și lui Giorgos Mattheou pentru

Mai mult...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *