fbpx

Am pornit din nou spre Grecia

11 distribuiri

Am pornit din nou spre Grecia, a treia oară în 2025. Aveam locuri unde promisesem să merg, de mulți ani și am tot amânat. În primul rând cascadele de la Edessa și Zagori, măcar o mică parte. Apoi insulele ionice care îmi mai rămăseseră, Corfu, Paxos și Antipaxos.

Pentru mine, deplasările devin aventuri

Am pornit la drum cu vechea mea mașină, care a ținut și de data asta să înceapă seria peripețiilor. La coborârea de pe ferry, la Nikopol, s-a defectat ceva la sistemul de turbo. Putere mică la deal, fum negru, etc. Am sunat mecanicul și a spus că pot să nu ratez deplasarea, așa că… Ne cunoaștem de 18 ani și am reușit să colaborăm. Graficul în timp avea să fie afectat negativ pentru mine, dar a fost bine și așa. Optimismul a crescut când am văzut, chiar la răsăritul Soarelui, un stol de pelicani făcând o stație, în lungul lor drum spre țările calde.

Bulgaria am traversat-o ceva mai ușor decât ultima dată și, la Promachonas, conform propriei mele tradiții, toate geamurile jos să respir aer de Grecia. Am pornit spre Edessa. La greci, mașina parcă și-a mai găsit doi aliați, internetul și google maps. Înainte cu 2, 3 km de intersecția unde trebuia să fac dreapta spre Edessa, maps-ul a înțepenit. Destul de târziu am înțeles că el a intrat în vacanță și m-am trezit cu un ocol de vreo 40 km. Exact asta îmi lipsea. Eu voiam drumuri prin munți și m-am trezit în autostradă. Dar, mergem mai departe!

Întârzierea m-a făcut să fac stația pentru prânz la Giannitsa. Nu am regretat pentru că am avut norocul să intru într-o tavernă unde am mâncat un kokoretsi delicios. Cel puțin la fel de bun ca cel din Samothraki, despre care v-am spus.

Edessa

Am ajuns la Edessa, cu mai bine de două ore întârziere față de plan. Din păcate n-am nimerit prea bine. Topitoria de cânepă nu se vizita. În consecință, cascada putea fi admirată doar de sus. Puțin, foarte puțin! Nici timpul nu mi-a permis să caut alte locuri de unde s-ar fi putut vedea în întreaga ei splendoare. Rămâne pentru o dată viitoare.

Edessa a fost făcută capitala Macedoniei antice de către Caranus, primul din dinastia ”Argeade” din care a făcut parte și Alexandru cel Mare.

Mai târziu, capitala a fost mutată la Pella (nu departe de Edessa), orașul natal al lui Alexandru cel Mare. Orașul a rămas detul de important.

O mare ciudățenie este că, după anul 500, până în secolul al XI-lea, orașul dispare din cronici. Poziția sa care îi permitea controlul asupra străvechiului drum, Egnatia Odos, la intrarea în Munții Pindului, a făcut să fie intens disputat. A fost cucerit ba de normanzi, ba de sârbi, ba de bulgari. A fost aproape 500 de ani sub ocupație otomană și a intrat în componența Greciei în 1912.

A avut de suferit în ambele războaie mondiale. La finalul celui de Al Doilea Război Mondial, trupele germane l-au incendiat, ca răspuns la uciderea unui soldat de către partizani.

Economia Edessei s-a bazat pe industria textilă. În perioada interbelică producea chiar și mătase. Aceasta i-a asigurat prosperitate. Industria textilă a continuat până prin anii 70. De atunci economia se bazează pe servicii și turism, în special pentru sporturi de iarnă.

Pella si Pozar nu au fost incluse în planul acestei călătorii pentru că acolo vreau să merg când e cel mai bine, la sfârșit de toamnă.

Kastoria, pasul următor

Am plecat, conform planului, spre Kastoria. Am ajuns după ora planificată și n-am putut vizita orașul atât cât mi-aș fi dorit și cât merită. Am dorit mult să vizitez mai pe îndelete Kastoria, orașul pe care l-am văzut noaptea, din avion și m-a făcut să-mi imaginez că nu poate fi decât cel puțin frumos.

Despre Kastoria, într-un articol care va veni. Azi mă opresc aici, nu înainte de a vă reaminti că vă doresc doar vacanțe reușite!

Pelicani pe Dunăre, la Nikopol

Pelicani în zbor

Edessa

Cascada Edessa

Cascada Edessa

Cascada Edessa

Edessa

Fii mereu gata de aventură!

Abonează-te și descoperă destinații noi, ponturi de călătorie și inspirație pentru următoarea ta escapadă!

Mai multe articole

Madeira este următoarea

Madeira este următoarea destinație în care aș mai merge. Mi-a plăcut mult. Mie îmi plac foarte mult florile. Madeira, cu clima ei blândă, este o grădină botanică ce țâșnește din apele reci și rebele ale Atlanticului. Insula nu are plaje întinse, cu nisip fin, dar peisajele pe care le oferă în zona costieră fascinează pe oricine. M-aș întoarce în Madeira pentru drumeții pe renumitele levade, pentru a respira aerul cu

Mai mult...

Am pornit din nou spre Grecia

Am pornit din nou spre Grecia, a treia oară în 2025. Aveam locuri unde promisesem să merg, de mulți ani și am tot amânat. În primul rând cascadele de la Edessa și Zagori, măcar o mică parte. Apoi insulele ionice care îmi mai rămăseseră, Corfu, Paxos și Antipaxos. Pentru mine, deplasările devin aventuri Am pornit la drum cu vechea mea mașină, care a ținut și de data asta să înceapă

Mai mult...

Am promis că voi reveni în Samos

Am promis că voi reveni în Samos și sper că o voi face. Cât mai curând. Samos m-a cucerit cu peisajele frumoase, vegetația abundentă și ospitalitatea oamenilor. Vestigiile istorice ale insulei lui Pitagora merită vizitate toate. Tunelul lui Eupalinos, o capodoperă a ingineriei antice merită toată atenția. Mai multe detalii am scris în primul meu articol despre Samos. Mulțumesc, încă o dată, doamnei Carmen Kodili și lui Giorgos Mattheou pentru

Mai mult...

Ieri a început Oktoberfest

Ieri a început Oktoberfest 2025, a 190-a ediție a unuia dintre cele mai mari festivaluri din lume. La ora 12, domnul Dieter Reiter, primarul orașului München a dat cep primului butoi de bere. Istoria Oktoberfest. Oktoberfest a început ca o cursă de cai, în cadrul festivităților nunții prințului moștenitor, Ludwig I al Bavariei cu prințesa Therese  von Hildburghausen. Se întâmpla la 17 octombrie 1810. Prințesa a numit cursa Oktoberfest și

Mai mult...

Din poveștile Münchenului

Din poveștile Münchenului vă voi povesti, pentru început, pe scurt, despre bere și berării. Berea are o istorie mai veche decât orașul dar nu putem vorbi de bere bavareză fără München. Poveștile și secretele le putem auzi doar de la ghizii locali care sunt examinați periodic pentru atestare. Eu am aflat frumosele povești de la Laura Rank, ghid autorizat, vorbitor de limba română. Prima licență pentru producerea și comercializarea berii

Mai mult...

Strada Franceză

Strada Franceză este considerată cea mai veche stradă din București. Care și-a păstrat aproape neschimbat amplasamentul și traseul. Pentru câteva secole. Cele mai recente. Este incredibil cum a reușit. Poate că noblesse oblige. Intrăm în istoria locului La sfârșitul secolului al XIII-le, începutul secolului al XIV-lea, în timpul domniei lui Mircea cel Bâtrân, se construiește o cetate cu ziduri de cărămidă și șanț de apărare Vlad Țepeș consolidează această cetate

Mai mult...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *